Til en jobsamtale er det meget sjældent, at man får et indtryk af folk, som gør, at man kan vurdere hvorvidt de passer til arbejdspladsen. Det er kun ved at kende til deres personlighed og deres særlige karakteristika, at man helt kan vide, hvorvidt de passer ind. Det kan tage lang tid, men der er dog metoder, som man kan bruge i stedet. Det er nemlig muligt at tage forskellige tests så man kan finde ud af noget om medarbejdere. Man kan få medarbejdere til at tage en certificering, som gør dem i stand til at vurdere potentielle medarbejdere for at se om de passer ind på arbejdspladsen. Man kan læse mere om sådan en certificering forskellige steder på nettet så som her.
En certificering skaber værdi
Uanset om man er en offentlig institution eller virksomhed så vil man tænke meget over budgettet. Man er altid interesseret i, at der skal være overskud i biksen således, at man har flere penge at skabe værdi af forskellig art. Netop derfor er der så mange, som går i gang med at undersøge mulighederne for en certificering af deres medarbejdere. Det kan nemlig skabe stor værdi på en arbejdsplads, at nogle bliver uddannet i at kunne foretage forskellige tests. Det kan også gøre, at man ender med at spare en masse penge. For hvis ikke man har medarbejdere med en certificering ‘in house’, så skal man have eksterne konsulenter til at klare arbejdet. Og alle ved, at en konsulentløn ikke ligefrem er billig. Derfor er det altid en god ide at få egne, interne medarbejdere til at gøre så meget, som muligt.
En certificering er ikke noget du blot kan få ved at skrive en mail eller ved at være til et kursus i en times tid. Du kan nemlig først blive rigtig certificeret, hvis du har bestået forskellige tests og kan leve op til forskellige krav. Dem som uddanner dig i den pågældende certificering er nemlig meget interesserede i, at du er godt klædt på når du skal ud og bruge din viden i praksis. Derfor er det ikke hvem som helst som blot kan gå ind og få en certificering.
Man får relevant teori på kurser om certificering
Enhver certificering bygger på forskellig teori. Og det er netop denne teori, som man skal have styr på når man er færdig med det pågældende kursus. Der er nemlig mange undersøgelser omkring hvordan man bedst tester medarbejdere og hvordan man bedst kan lære om deres styrker og svagheder. Teorierne bliver konstant udviklet og derfor er det vigtigt, at man er up to date med hvad der sker på området.
Når man får en certificering kan man sagtens stole på, at man får den nyeste viden. For det er det som adskiller konsulenter, der lærer fra sig om certificering i forhold til folk, som blot har læst noget på nettet. For det kan enhver gøre, men det at finde hoved og hale i den nyeste viden og formidle den er det, som er udfordringen.